#9

Inspirationskällan nummer 1

Idag inleder vi med ett par ord om min kära mor, Rosie Thörne.
Ärligt talat så behöver hon nog kanske inte någon presentation när det kommer till tävlingskretsar men jag hoppas att det iallafall finns några läsare här (överhuvudtaget) som kanske inte riktigt har kläm på vem hon är.
Anledning till att en presentation kanske kan bli något överflödig är på grund av hennes rejäla meritlista. Den innefattar bland annat två individuella SM-guld, två silver, två brons. Ett guld, fem silver, tre brons i lagsammanhang. Och då pratar vi enbart i pimpelfiske, lägg därtill ett lagguld och två silver i lag på Nordiska Mästerskapen. När vi kommer till mete och kustfiske som jag har sämre koll på så hittar vi även där ett gäng medaljer men totalt innehar den gode modern cirka 30-talet medaljer i olika valörer i olika discipliner inom tävlingsfiske (!). Det som inte är inräknat här är då alla medaljer från distriktsmästerskap som kräver topplaceringar för att få ställa upp på SM.
Det blir totalt ganska så många medaljer…
Men nog fan är de väl dags för ett guld till individuellt nu morsan?
Hon tog med mig på min första tävling när jag var fem år gammal, jag själv minns inte detta men ryktet säger att det var dryga 20 minusgrader den dagen så jag skulle väl härdas från första början antar jag.
Med allt i åtanke så är det kanske inte så svårt att förstå vem som är min absolut största inspirationskälla när det kommer till tävlingsfisket och som också fick mig att komma tillbaka efter elva års frånvaro och börja tävla igen.
Mamma Rosie hittar vi på diverse olika tävlingar i och utanför länet och även hon har en blogg (betydligt mer välbesökt än denna) och den finner ni här.

12773346_10154579534667306_2081842074_o
Bonusfisk på Barken, 995g.

Vad är det som inträffat efter de senaste inlägget med den ypperliga (?) intervjun?
Inte överdrivet mycket men det finns ju lite i kalendern till lördag och söndag.

Lördag lockar ju Woxnadalsnappet på Mållången. En tävling som jag tror höll höga vikter på segrarna förra året och sjön ser riktigt intressant ut. Åter igen så blir det på ett vatten jag inte har någon som helst aning om (finns det något jag kan) men det finns ju alltid bra tips att få av andra duktiga tävlande.
Tävlingen ingår i Pimpelsportcup. Utgång 0930, tävling 10-1400.

Söndag har varit spikad långt tillbaka i tiden. Pimpelfiskare mot cancer.
Arenan för dagen kommer att vara Runn (ett vatten jag känner till!) och starten går vid Vika bygdegård. Hela sjön gäller så får man feeling är de bara att springa för glatta livet.
Så vid osäkerhet inför söndagsångesten eller sviterna från eventuellt en stenhård löningslördag, åk till Vika, amatör som proffs och kom och tävla.
Alla intäkter går till Cancerfonden!
Utgång 0930, tävling 10-1400.

Mors! / Niklas

#8

Panteas frågestund

Som ett brev på posten! Här kommer en liten video-intervju på måndagskvällen. Go nuts!

Som ni hörde i video-klippet finns det numera en ny familjemedlem bland alla prylar. Rullen, myten, legenden! Det återstår att se vad den har att ge.

rulle
5501CS Pro Rocket

Länkbyten

#7

Vapenvård och DM

12765771_10154563422807306_860150999_o
Vin är ju ett underskattat verktyg.
Som rubriken meddelar handlar det idag om att ta hand om grejerna inför ett stundande DM imorgon på Björken och för eventuellt fiske framöver också naturligtvis.
Jag kan ju bli något av en savant när det kommer materialet, jag misstänker att det här är något som eventuellt kan gå i generna.. Och det kan nog även vara så att det är något jag har med mig från fotbollen och övriga sporter jag sysslat med tidigare men jag tror också så länge man tror på det man gör och gillar det man gör så spelar det ingen roll hur mycket eller hur lite tid man lägger på förberedelser och liknande, det finns nog väldigt många exempel på detta. Men den psykologilektionen sparar vi!

DM imorgon alltså. På Björken, Grangärde.
Vet väl egentligen inte jättemycket om sjön eller omgivningen, frågan är vilket vatten jag kan säga att jag har bra koll på.. Jag har växlat ett par ord med några ess om vad som kan vara aktuellt för morgondagen så nog har jag en liten plan i huvudet med mig, vi får se om det blir några ändringar i sista stund innan utgång imorgon.

Vi ses imorgon!

/Niklas

#6

Avd. Små skogssjöar del 1

Det har passerat en viss tid sedan det dök upp ett inlägg på denna episka blogg.
Men håll till godo, dags för ett nytt!
Under veckan så såg ju helgen ut att bli en väldigt spännande och späckad sådan, tävling på Leran i Smedjebacken lördag, Storsjöcup på Storsjön i Sandviken lördag och söndag. Men efter mycket velande fram och tillbaka så blev det chockerande beslutet ingen av tävlingarna utan test av små skogssjöar på lördag och en oerhört smickrande fotbollsturnering i Mockfjärd på söndagen.

Lördag.
Efter en kväll med lite bio och förfriskningar vilket sedermera ledde till en ganska så sen natt innehållande en hel del snö så ringde klockan strax före 06 på morgonen. Dagen till ära skulle även innehålla en gäst (!) Den evigt hemliga Jonas, som för övrigt är erkänt livrädd för is och kyla samt är väldigt duktig på att gömma sig.

12737091_10154552680797306_1089964460_o
Framme i skogen.

Sjö nummer ett ska enligt rykte hålla fin storlek på abborrar och det fick bli dagens mål. En sjö vi testat vid ett tillfälle sommartid utan större framgång. Efter en kort promenad kom vi ner till sjön och Jonas fick första tillfället att testa isen. Det hade ju vart lite mildväder tidigare i veckan och då är det ju säkrast att kolla ifall två decimeter is försvunnit efter några dagar. Tre decimeter borrande senare var han trygg och säker på att knalla vidare och vi gjorde våra första hål för dagen.

12736890_10154552680752306_836594418_o
Tre decimeter Jonas.

Fisket var ärligt talat sådär, vädret lika med ett snöfall lite då och då. Totalt landade fångsten på två fiskar á 2hg, med andra ord ingen succé, kaffet var ju sannerligen gott däremot! Något besvärade över detta tröga fiske så började vi tala om att eventuellt åka till en sjö till. Sagt och gjort.

Sjö nummer två ska ju vara en riktig vinnare sommartid när det handlar om mete.
Men helt oprövad vintertid, läge för ett första test.

12168239_10154552680542306_547908241_o
Skogssjö 2.

Här nappade det för Jonas nästan omgående. En mycket trevlig start, snöfallet under morgonen hade nu tilltagit ganska så ordentligt och det såg ju förjävla grått och trist ut.
Men huggvillig fisk fanns ju och då kändes det helt aktuellt att i stort sett borra av hela sjön för att eventuellt hitta ett spännande fiske för framtiden. Jag själv fick springa en hel del för att hitta något hål innan jag kände en första kontakt. När vi väl hittade fisk så nappade det riktigt bra stundtals vilket var ett bra kvitto för framtida äventyr.
Den här sjön levererade ungefär 60 abborrar med några bonus och största omkring 4hg.

12751804_10154552776657306_259940636_o
Tjuven.

Söndag.
Inget fiske som sagt utan Segrocupen i Mockfjärd. Det slutade med en finalförlust för mig och mitt Amsberg mot Tällberg men det behöver vi inte nämna mer om, här ska det ju främst handla om fiske.

Denna vecka kommer mest bli en laddning för helgens DM.
Uppdatering om detta följer under veckan, se till att hålla er vakna!

/ Niklas

#5

En helg med DM och gäddfiske i ottan

Lördag

Lördag var planerat på Skramsen en sjö som jag sagt tidigare inte hört talas om eller hade någon som helst aning om.
Dock så hade jag ju lyckats hitta den på karta och jag hittade även dit men jag misslyckades med att hitta fisken, iallafall tillräckligt hög vikt av abborrarna.
Väl på plats så fanns det karta över sjön och även en djupkarta, perfekt tänkte jag och spanade in djupen efter mina tidigare tankar i veckan. Katastrof när jag väl läst av djupen, dit jag planerat att gå var inte tillfredsställande vad gäller djup så det var bara att tänka om. Hade två idéer om dagens fiske i mitt huvud på vägen ut och jag valde att följa den första, det var ett felbeslut. Fick visserligen ett tjugotal abborrar i det tredje hålet men efter det blev det enbart ett lirkande fram och tillbaka med ett par ströabborrar här och där. Det fanns fisk i området det blev jag ju varse om direkt men med min bristande teknik mellan varven så gav det inte vad jag hoppats på.
Alternativ två som jag hade med mig i huvudet på vägen ut tror jag var där dagens segrare och högsta vikt hittades av Erik Södergårds.
Det är lätt att vara efterklok men vafan, en erfarenhet rikare. Nya tag på nästa tävling!

/Niklas

Söndag

Efter en kväll med förfriskningar visste Pantea när hon lade sig till sängs vad som väntade klockan 0600 på söndag morgon. Hon har lovat att följa med och fiska gädda. Klockan 0700 var det kolsvart och de tre fiskarna + en fjärde började vandra ut på sjön. Som till Panteas stora förvåning var extremt liten och det fanns tre jättehål på isen där det var några slags pumpar. Pumparna skulle man akta sig för, där kunde isen gå sönder. Trots den blanka isen tog även djuret sig ut på sjön, allt för att troget följa flocken. Niklas och den fjärde fisken Tommy började rigga. Nio hål borrades och spön riggades med bjällra för att alarmera när fisken hugger. Sen var det bara att slå sig ner och vänta.

Blank is på sjön
Blank is på sjön, ser du djuret?

Pantea har aldrig riktigt förstått tjusningen att med att fiska då hon inte har tålamodet för det. Men hon kan ändå inte förneka lyckan som uppstår när det väl nappar. Det nappade en gång, fisken släppte. Det nappade en andra gång och ja.. resultatet ser ni i video-klippet längre ner. Gädda på omkring 2-3 kilo. Stort i Panteas ögon!
Efter detta nappade det en tredje gång och även denna gång släppte fisken. En kort stund efter detta bestämde sig Pantea och Stella för att i förväg åka hem för att vila upp sig efter en hård natt och morgon. Lyckliga och nöjda med dagens fångst.

Fina fisken

Niklas och Tommy är ju mer seriösa fiskare så dom stannade såklart kvar för att njuta ännu mer av det dassiga, gråa, blöta vädret och under den tiden dra upp tre gäddor till.

Nästa gång vill vi ha vackert väder!

FYI: så äter Pantea en smörgås medan hon filmar, därav djurets fulla uppmärksamhet. Och ja, hon är från Dalarna.

#4

Första tävlingsinlägget.

Nu på lördag är det dags för tredje deltävlingen i DM, eftersom jag redan är rökt vad gäller serien med tanke på resultaten från första tävlingarna så går tankarna lite olika inför denna dag.

Tävlingen går på Skramsen (?) en sjö jag aldrig hört talas om men lyckats lokalisera på karta och vid första anblick ser det ju helt klart intressant ut. Om jag nu hittat rätt sjö vill säga.. Hur gör vi då med utrustningen? Ska vi se till resultaten tidigare så spelar det nog ingen roll, vmspö, pirk och krok har ju gett fisk på alla andra tävlingar hittills så varför ändra ett vinnande koncept. Visstja, resultaten har inte slutat med vinst. Och som inför varje tävling finns det så många fler frågor att besvara (jag är en ganska tankspridd herre).  Men från att ha varit en skapligt talanglös junior som inte fiskat på drygt elva år och inte gjort mer än tio tävlingar förra året så måste jag ju erkänna att jag har det något kämpigt som herrsenior.

Men se upp! En vacker dag kanske jag sitter någonstans och hissar kilo efter kilo, vem vet..

/ Niklas

#3

Noll är också ett resultat

Både lördag och söndag gav vi oss ut för att pröva lyckan i ack så vackra Dalarna där vi också är bosatta. Men inte ett enda napp gav det, ingen av dagarna.

Lördag.
Dagen till ära skulle spenderas med ismete efter gädda. Det kändes lite oklart under natten då det blåste rätt så rejält och det hade inte blivit bättre till morgonen. Väl ute på sjön omkring 07.30 hade vinden snarare tilltagit och förutsättningarna kändes inte helt optimala. Efter ett par timmar utan ett enda fäll kom så beslutet om att åka hem.

Söndag. Planerat för denna dag hela veckan. Vatten vi känner till väl (Bysjön).
Fiasko.
Fyrfotingen halkade omkring, snö och hagel yrde ner från det gråblå ovanifrån och den korta timmen på isen resulterade utan resultat.

Imorgon.
Ny vecka, nya utmaningar!
Håll er uppdaterade!

Fiskeattiraljer

#2

Första spontan-videon

Efter några glas på fredagskvällen taggade Niklas Rehn till på fisket imorn. Han laddar upp med Perchpro tillsammans med en framtida blogg-gäst.

Primär fisk: Gädda.

Bonusfisk: Abborre.

Location: Hemligt än så länge.